
IT-rebranding: Naamsverandering of échte transformatie?
Ik schrijf sinds 1999 over het rebranding van IT, maar tegenwoordig is het debat over een naamsverandering bijna zinloos. De belangrijkste gesprekken in deze nieuwe data-economie gaan over hoe technologisch leiderschap data kan omzetten in waarde en hoe bedrijven zichzelf volledig kunnen vernieuwen.
Onlangs was er veel discussie op LinkedIn naar aanleiding van een artikel van IT Brew-reporter Brianna Monsanto over de waarde van een naamsverandering voor een IT-afdeling. De algemene conclusie uit het artikel en de daaropvolgende discussie is dat hoewel het hernoemen van IT een goede zet kan zijn, het uiteindelijk slechts een branding-element is binnen een noodzakelijke totale herinrichting van het team.
Als je de behoefte voelt om de naam van je IT-organisatie te veranderen, heb je waarschijnlijk grotere problemen. Of, zoals ik het in het artikel verwoordde: een varken opmaken met lippenstift helpt niet – je moet het dier daadwerkelijk veranderen.